09.12.24
מאת | רחלי לבבי אברהם
הוכתבת היא בעלת דברא – בי"ס לדיבור מול קהל ומצלמה. מרצה לרטוריקה בחוג לתקשורת, אונ' בר אילן ובלימודי תואר שני בייעוץ ארגוני, המכללה למנהל.
לתפוס מקום באולם (ובעולם)
"מיתוג הוא מה שאומרים עלינו כשאנחנו לא בחדר" רושם ראשוני הוא כלי חשוב בהצגה עצמית, אבל הוא רק הצעד הראשון בדרך לבניית המיתוג האישי שלנו בעולם הארגוני. רבים מאיתנו נרתעים מאימוץ שפה עסקית ומקצועית בכל הקשור להתנהלות האישית שלנו. אנחנו בני אדם פרטיים, מה הקשר למותג, נכון? לא נכון! בניית מותג אישי הפך בשנים האחרונות מיתרון יחסי למיומנות חובה עבור כל מי שרוצה לבנות לעצמו מוניטין באופן אקטיבי ולנווט, במידת האפשר, את מה שיגידו עליו כשהוא לא בחדר.
תחשבו על זה, כולנו ממותגים על בסיס תכונות, התנהגות או ערכים: ההיא שתמיד מצחיקה את כולם, ההוא שמפנק בעוגיות טעימות לקראת שבת או ההיא שכולם רועדים ממנה בכל ישיבת צוות… אז איך נגרום לחוזקות שלנו לדבר בעד עצמן? איך נייצר חיבור אמיתי ונבנה מוניטין חיובי שישרת אותנו לטווח הארוך?
הנה חמש טכניקות למיתוג אישי מנצח שאני עובדת עליהן עם הלקוחות שלי ומקפידה עליהן בעצמי כל הזמן: (כן, זה תופס גם על בעלי עסק ולא רק שכירים)
1. ההצגה העצמית: תתחילו מהשורה התחתונה
אחת הטעויות הנפוצות היא להתחיל בפרטים יבשים (הצ'קליסט הקבוע..) במקום לספר סיפור קצר וממוקד. הצגה עצמית טובה מתחילה בתמצית: מה הערך המוסף שלך? לדוגמה, במקום לומר "אני מנהל פרויקטים," נסו "אני הופך רעיונות לפרויקטים שמייצרים תוצאות." זה לא רק מתאר את התפקיד – זה ממתג אתכם כמי שמבינים את מהות התפקיד ומציגים את זה בביטחון.
2. שפת גוף שמספרת סיפור ללא מילים
שפת גוף היא חלק בלתי נפרד ממי שאנחנו. מחקרים מראים שהיא משפיעה על האופן שבו אנחנו נתפסים אפילו יותר מהמילים עצמן. תקפידו על חיוך בתחילת כל אינטרקציה. שמרו על זקיפות קומה, שימו לב שמתקיים קשר עין, ודאגו שתנועות הידיים יביעו פתיחות (בעמידה, ידיים בגובה המותניים. בישיבה, ידיים תמיד מעל שולחן!) איך שאנחנו נראים משדר מסר – ביטחון, מקצועיות, אבל גם אותנטיות ונגישות.
3. יצירת חיבור אישי: השילוב המנצח
מיתוג עצמי בארגון הוא אף פעם לא רק "מי אני" אלא "מי אני בשבילכם" אנשים מתחברים לאנשים, לא לתארים, הישגים או תעודות. חפשו נקודות חיבור– תחומי עניין משותפים, יעדים משותפים או אפילו הומור. חיבור אישי מאפשר לנו להיות יותר אותנטיים וככה התקשורת הופכת לחיובית וקרובה באופן טבעי יותר.
4. עקביות בבניית מוניטין
מוניטין הוא כמו פרח: הוא צומח כשמטפחים אותו בהתמדה. תהיו עקביים במסרים שלכם, בהשקפת העולם המקצועית שלכם ובדרך שבה אתם מתנהלים. התנהגות עקבית בונה אמון. רוצים דוגמה? אם אתם מציגים את עצמכם כאנשים שתמיד מסיימים פרויקטים בזמן, ודאו שזה קורה בפועל ;)
ותזכרו, גם פרח מצמיח קודם כל שורשים ורק בסוף עלי כותרת, אל תמהרו לפסול את עצמכם רק כי התוצאות לא מגיעות מהר מספיק. סבלנות היא מילת מפתח בעקביות.
5. הוסיפו ערך – תמיד
הוספת ערך משמעותה להיות האדם שמביא איתו פתרון, פרספקטיבה או השראה לשולחן. זה לא חייב להיות גרנדיוזי כמו שאנחנו לרוב מדמיינים את זה, אלא פשוט מדויק. לדוגמה, נניח שבמהלך פגישה עולה בעיה של עיכוב בפרויקט. במקום להצטרף לגל הביקורת, מה שעל פניו נראה הכי קל ואטרקטיבי, אפשר להציע: "חשבתי על פתרון שאולי יעזור – אולי נשתמש בכלי לניהול משימות שמאפשר לכולם לראות את לוחות הזמנים בזמן אמת." גם הצעתם פתרון פרקטי, וגם ההוא שכולם ירדו עליו כי הוא מאחר ישמור לכם חסד על כך שלא הצטרפתם ל"חגיגה".
באופן דומה, אפילו הערה קטנה במסדרון יכולה להשאיר רושם חיובי: "המצגת שהעברת אתמול הייתה מעולה! במיוחד הקטע שבו הדגמת את הנתונים באופן ויזואלי – זה ממש עזר לי להבין את הנושא." מיתוג עצמי חיובי נבנה כשתופסים אותנו כמי שמביאים איתם משהו מיוחד, ולא רק מבקרים או מציינים עובדות.
לסיכום
מיתוג והצגה עצמית הם לא הופעה מוצלחת אבל חד-פעמית, אלא תהליך מתמשך. השקיעו בהיכרות עצמית, בחדות המסר שלכם, בשפת הגוף ובחיבורים שאתם מייצרים. ככה לא רק "עושים רושם" אלא בונים מוניטין חיובי ומבוסס שהולך איתנו לכל מקום.
בהצלחה בלהיות הגרסה הכי טובה של עצמכם, גם בארגון!